Interactieve training voor de vertrouwenspersoon

     Een training bij de specialisten van de klachtencommissie

Interactieve trainingen voor de vertrouwenspersoon

Een training bij de specialisten van de klachtencommissie

Ochtendprogramma – Doorgronden en geven van betekenis

Als vertrouwenspersoon ben je meer dan een luisterend oor. Je helpt ook om de situatie te doorgronden. 

De feiten – Een vertrouwenspersoon heeft kennis en inzicht nodig om de feiten te kwalificeren, bijvoorbeeld door te bespreken dat het gaat om seksuele intimidatie, discriminatie, agressie en/of pesten. Besproken kan worden hoe het slachtoffer de ernst van dit gedrag ervaart en in hoeverre dit het werk belemmert.

De ervaring – Hoe heeft het slachtoffer de situatie ervaren? Het is mogelijk dat een slachtoffer kritisch is naar zichzelf door zich ongegrond mede de schuld te geven (had ik nu maar niet ….?). Het is ook mogelijk dat het slachtoffer achteraf anders had willen reageren. Slachtoffers hebben vaak ook moeite om hardop uit te spreken wat hen is overkomen en gewoon te zeggen waar het op staat, terwijl dat juist zo belangrijk is voor hun herstel. 

De reactie – De vertrouwenspersoon is na het eerdere contact ook belangrijk als er na een melding of klacht een reactie van de beklaagde is gekomen, omdat het dan zaak is om analytisch betekenis te geven aan deze reactie. Het gaat dan veelal om de volgende vragen. Hoe kijkt de dader naar de feiten? Hoe kwalificeert de dader de feiten? Hoe wordt de ernst ingeschat? Luistert degene en is er begrip? Wordt er rechtvaardiging gezocht door de dader en wat is bespreekbaar voor het vervolg? 

Middagprogramma – De praktische en juridische oplossingen

Naast inzicht in de situatie, is het voor een vertrouwenspersoon van belang om goed zicht te hebben op de verschillende oplossingen. Deze oplossingen niet alleen kennen, doch ook weten op welke wijze deze met de klager of beklaagde besproken kunnen worden.

Hiervoor is het nodig om te weten welke praktische oplossingen er zijn, zoals de verschillende mogelijkheden waarmee een klager een signaal afgeeft en/of hoe een gesprek aangegaan kan worden. Wat past er bij de situatie en ook bij de klager of beklaagde? Wat verwachten klager en beklaagde van elkaar? Wat kun je wel of juist niet als vertrouwenspersoon daarin betekenen? Natuurlijk geven we hierover praktische voorbeelden en direct toepasbare oplossingen. 

Het is ook noodzakelijk wat er na een melding of een klacht verwacht mag worden. Aan welke waarborgen dient een klachtenprocedure te voldoen? Hoe wordt de klacht omschreven en ingediend? Wat gebeurt er tussentijds? Hoe verloopt zo’n procedure en wat kan een werkgever met de bevindingen? Inzicht hierin is van wezenlijk belang om klagers en beklaagde te kunnen informeren en adviseren.     

Leren bij de klachtencommissie zelf

Een unieke kans  

Deze training is geen dag van toehoren, maar een interactieve werkvorm in kleine groepen. Deelnemers leren ieder facet helder te vertalen en doeltreffend op te pakken.

  • Interactief leren in groepen tot maximaal 12 personen; 
  • Innovatieve training gericht op kennis, inzicht en vaardigheden;
  • Zelf werken aan uitdagende voorbeelden uit de praktijk van onze specialisten.

De training is voor iedereen te zien als een specialisatie. De opzet is evenwel zo praktisch en direct toepasbaar dat deze ook zonder vooropleiding gevolgd kan worden. 

Praktische informatie

Locatie en tijdstippen

Deze training is is niet alleen didactisch, maar ook voor het overige volledig verzorgd. U krijgt een lunch aangeboden en alles is in de prijs inbegrepen. 

De training wordt gegeven op onze eigen trainingslocatie te Zeist. Deze locatie uitstekend bereikbaar door de centrale ligging met een parkeergarage onder het kantoor. 

Deze training wordt gegeven op een vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.  

 

Lesgeven in ons specialisme

We geven al decennialang interactieve trainingen in het arbeidsrecht. Ons specialisme in dit onderwerp gaat verder. Onze klachtencommissie is toonaangevend in de behandeling van klachten over ongewenst gedrag. We werken onder andere voor de ANWB en het Internationaal Strafhof. Onze trainers zijn dagelijks in de praktijk met deze materie bezig. Deze trainingen over het omgaan met ongewenst gedrag ligt dus volledig binnen ons specialisme.

 

De prijs

€ 445,- all-in

De prijzen zijn all-in en daarin is alles inbegrepen (drinken, lunch, materiaal en certificaat ). Wij kunnen de training vrij van BTW aanbieden omdat wij geaccrediteerd onderwijs verzorgen.  

De prijs

€ 445,– all-in

De prijzen zijn all-in en daarin is alles inbegrepen (drinken, lunch, materiaal en certificaat). Wij kunnen de training vrij van BTW aanbieden doordat wij geaccrediteerd onderwijs verzorgen.  

Plan telefonisch uw dag

Wilt u zich inschrijven, neem dan telefonisch contact op om in overleg een dag te bepalen.

De eerst volgende dagen waarop u nog kunt deelnemen zijn vrijdag 20 juni, vrijdag 12 september en vrijdag 7 november 2025

Voor aanmelding kunt u ons opbellen of een bericht / mail sturen: :

Buiten kantooruren kunt u het bel-mij-terug formulier invullen. U kunt ook per mail contact opnemen met mevrouw Ivanka Schreuder: secretariaat@kcog.nl

 

klachtencommissie
    ongewenst gedrag

Klachtencommissie ongewenst gedrag
T.a.v. secretariaat (mw. Ivanka Schreuder)
Jagerlaan 12     3701 XJ Zeist

secretariaat@kcog.nl   

     08877-08855

      Bel-mij-terug formulier

Iedere organisatie kan de klachtencommissie inschakelen, ook als deze (nog) niet aangesloten is. Enkele voorbeelden van de diversiteit aan organisaties die aangesloten zijn:

ANWB, INTERNATIONAAL STRAFHOF, MVRDV,  ST PHILADELPHIA, NVVP,  VAN BENTHEM & KEULEN, RDW, KUNSTEDUCATIE, REMEHA, ETC.